Mannen communiceren vooral om praktische en nuttige informatie uit te wisselen, vrouwen om gedachten en gevoelens te delen.
Praten om te praten doen mannen over het algemeen niet graag.
Hoe minder mannen communiceren, hoe meer vrouwen zich soms ergeren. En hoe meer vrouwen zich ergeren, hoe meer mannen zich vaak afsluiten. Dit vergroot de emotionele afstand.
Dit verschil in de betekenis van communiceren is interessant om te weten zodoende een degelijk gesprek te kunnen voeren, waarbij beide partijen voldoening bekomen.
Practicum voor een goed gesprek:
1. Eerst aandacht, dan praten.
De aandacht krijgen van je partner om een goed gesprek te voeren kan je doen door aanraking bv. de onderarm.
Dit is niet altijd nodig, je kan het ook rustig vragen natuurlijk, maar wanneer de andere nog met volle concentratie met iets bezig is, kan men best met een aanraking de aandacht vangen en vragen of hij/zij open staat voor een goed gesprek.
2. Communiceren op dezelfde golflengte
Stel concrete vragen wil je een concreet antwoord, maak een ontspannen oogcontact, luister en laat merken wanneer je het begrijpt door je lichaamstaal en mimiek te gebruiken. Wees werkelijk betrokken en geef met woorden aan wat je denkt dat je gehoord hebt en check even af of dit klopt.
Werkelijke communicatie gebeurt wanneer beiden over hetzelfde spreken en met de juiste intentie, nl. elkaar begrijpen en iets gezamenlijk willen verbeteren, veranderen of oplossen.
3. Hart luchten, dan concrete zaken aanpakken.
Mannen hebben het vooral graag over concrete zaken en plannen. Maar iets minder graag over gevoelens.
Men kan vrijer praten over concrete zaken naar aanpak toe, wanneer men zijn hart in eerste instantie kan luchten. Dus eerst gevoelens op tafel en dan stromen ideeën omdat men terug op één lijn zit.
Het luchten van het hart begint met een innerlijke communicatie met het zelf.
Wanneer je voelt, wat voelt je?
Je voelt bv. verdriet; Je stelt jezelf de vraag: waarom heb ik zo een verdriet; je antwoord vanuit je gevoel, en vertaalt dit in woorden; zo kunt je overbrengen aan een ander datgene er gelucht dient te worden. Je vertrekt steeds uit jezelf, vanuit je gevoel.
Dit is een van binnen naar buiten communicatie.
Een van buiten naar binnen communicatie vertrekt al eens snel vanuit, “door jou of wat jij doet, voel ik me zo…” en vertrekt eerder vanuit het idee dat de andere verantwoordelijk is voor je gevoel, in plaats van zelf de regie te nemen over het beheer van de eigen gevoelens.
4. Heb geduld met elkaar.
Praat met elkaar, stel vragen en geef elkaar de tijd. Vrouwen denken eerder hardop, iets waar mannen zich vaak aan ergeren. Mannen antwoorden meestal wanneer ze hebben nagedacht en tot conclusie zijn gekomen. Het is ondersteunend het denkproces niet te verstoren of er iets tussenin te smijten. Want dan zeggen mannen al snel niet veel meer.
Als ondersteuning kan men een praatstaf gebruiken. Degene die aan het woord is kan zijn tijd nemen om te spreken en te reflecteren, hardop of in stilte. Het voorziet van structuur en rust, men weet, zolang ik de staf vasthoud heb ik ruimte en tijd.
5. Stilte-momenten voor ruimte.
Bij een stilte-moment laten we wat er gezegd wordt op ons inwerken. Er vind dan een herschrijving plaats tot herstel, tot verstevigen wat er in de basis leeft tussen beiden, een vernieuwd gevoel ontstaat of men laat los wat niet meer dient.
Stilte-momenten geven even ademruimte en herprogrammeren de energie.
BRONTEKSTEN HOREN EN LUISTEREN - OOGCONTACT
Horen en luisteren
Wat hoort u? U hoort wat er in uw gegevenssysteem als van belang wordt gesignaleerd.
Wanneer u wil luisteren, dan dient u voorbij het horen te gaan. U dient concentratie en aandacht te schenken aan uw gesprekspartner als luisteraar.
Laten we ons even op HOREN focussen.
Wanneer hoort u het best?
U hoort het best wanneer uw hoofd helder is, vrij van muizenissen en kopzorgen. U kan het selectief horen of het niet horen, opheffen door helderheid te bekomen, alsook bewust met uw aandacht om te gaan, bewust uw aandacht te richten, te weten wanneer u dient te horen. Innerlijk en uiterlijk, om zo kansen te benutten, in het aanwezig zijn en het horen bewust toe te passen, als een daad van respect. Alsook betrokken willen zijn.
Laten we onze aandacht verleggen naar het LUISTEREN.
Typisch voor een luisterhouding is spiegelend aanwezig zijn. Fysiek, gevoelsmatig, mentaal en vanuit uw ruimte, waarin er toelating heerst, interesse en eerbied.
Zo in een uitwisseling, in een interactie te kunnen treden, waarbij men zich (h)erkend voelt.
Zo kan u stellen dat horen heeft te maken, vooral met uzelf en dat luisteren heeft te maken met dienstbaarheid en liefde voor een ander.
Oogcontact
Oogcontact toepassen brengt de mogelijkheid om de ander dieper te zien, zo te weten wat te geven vanuit de bron van waarheid. Mensen voelen zich dan (h)erkend. het ontroert en lucht op. Er is dan een herinnering dat men deel uitmaakt van het geheel. Het geeft een omhullend gevoel, dat warme stroming brengt in het lijf en het gevoel te bestaan als volwaardig.
U spreekt soms duidelijker met uw ogen dan met uw mond. Doseren van woordgebruik, stilte toelaten en tijd nemen voor contact, geeft ruimte aan het bekomen van een juiste uitstraling en een juiste toepassing van oogcontact. Toch, u mag van tijd tot tijd out-tunen, om tot inkeer te komen totaal. u hebt dan uw rust nodig. Benut dit. Vanuit een uitgeruste ontspannen houding kan men oogcontact juist benutten in functie van de omstandigheid van het moment en de mensen rondom u.
Hoe u het oogcontact bewust of onbewust toepast, u krijgt dit zo ook terug gereflecteerd, waardoor er vreugde kan ontstaan, maar ook afwijzing wanneer men dit minder zuiver toepast. U dient alert te zijn voor u uitstraling. Bij bewuste aandacht hoort een helder, wakker en in beweging zijnde oogcontact. U staat oog in oog met het leven. U kan oogcontact maken met uw innerlijke, u kijkt naar binnen. En vervolgens richt u zich naar buiten. Zo reflecteert u. U maakt een reflectie, u kijkt of de binnen- en buitenkant in overeenstemming is. En zo beleeft u uw leven en kan u telkens na het reflecteren, een stap zetten in het handelen. U maakt vooreerst contact voordat u weet wat en waar u voor kiest, of welke vorm van aandacht u kan schenken.
©️ 2020, Inge M.J. Jamar
コメント